„Zabiję Was” – Czas

„Zabiję Was” – Czas

Wszyscy umrzemy, to fakt.

To jak wykorzystasz czas od teraz do śmierci jest w twojej głowie. Czym się masz zająć, co masz do zrobienia i na kiedy? Twoja minuta ma dokładnie tyle samo sekund co moja. Czas jest sprawiedliwy wobec wszystkich i podstępny wobec każdego z nas. Sprawiedliwy, bo wszystkim równo odmierza. Podstępny, bo godzi się na twoje wymówki, usprawiedliwienia i odkładanie na później.

Czas z bliskimi, czas na odpoczynek, czas poświęcony uczeniu się – są bezcenne. Poziom naszego szczęścia i zadowolenia warunkowany jest przez wiele czynników, wśród których jest również poczucie dobrze wykorzystanego lub straconego czasu.

Zrób sobie proste ćwiczenie i oblicz ile jest warta godzina twojego życia. Zsumuj swoje dochody miesięczne i podziel przez 720 godzin. Czy jest to 50, 100 a może 1000 zł? Nie pytam, ile zarabiasz na godzinę, tylko ile jest warta godzina twojego życia?

Nie szanujemy czasu swojego i innych. Tracimy go na pierdoły nic nie wnoszące do naszego życia. Oglądasz telewizje? Jak często wchodzisz na Facebooka i inne media? Spotykasz się z ludźmi, którzy Cię nie inspirują, a wręcz przeciwnie, ciągną w dół. Jesteś skupiony? Czy robisz wiele rzeczy na raz? Ktoś cię pogania? Brak poczucia kontroli nad czasem wywołuje uczucie przytłoczenia, obniża naszą samoocenę i frustruje.

I co teraz? Bierzemy sprawy w swoje ręce

Podstawą czynnością jest spisanie wszystkiego czym się zajmujemy, swoistego dziennika aktywności. Uczciwe podejście do tego zadania pokaże, gdzie tracisz czas. Unikaj tych zajęć, które kradną twój czas. Teraz możesz spisać trzy ważne rzeczy, które musisz wykonać jutro, aby pchnąć swoje życie do przodu. I rób tak codziennie, codziennie, codziennie.

Drugim ważnym zadaniem jest wyznaczenie celów zasadniczych, ważnych i odległych. Opracuj te cele w szczegółowych planach dzieląc je na mniejsze, aż dojdziesz do pojedynczej czynności wykonywanej w ciągu dnia. Jest dostępnych wiele metodologii wyznaczania celów i szczegółowych planów. Istnieje wiele, metod aplikacji i szkoleń z tego zakresu. Wspomnę tylko o GTD, Pomodoro, liście zadań, Macierzy Eisenhowera, SMART, Metodzie 7 kroków Briana Tracy, regule Pareto. Mojej ulubionej aplikacji Nozbe czy SaveMyTime oraz OFFTIME. Wato tez wszystkie myśli, pomysły i inspiracje notować. Robiło tak wielu wielkich tego świata.

Wydaje się to proste i łatwe? Niestety nie jest takie. Mamy psychikę, która wymaga dozorowania i dopingu ze strony twojej świadomości. „Odkładania na później to zaskakująco skomplikowany syndrom, który ma różne przyczyny: lęk przed porażką, perfekcjonizm , niski poziom samokontroli, tendencje do postrzegania danej pracy jako całości, nie jako sekwencji poszczególnych czynności, szybkie nudzenie się, poczucie, że życie jest zbyt krótkie, by przejmować się byle czym, i wreszcie nie umiejętność właściwego oceniania, jak czasochłonne jest robienie różnych rzeczy. Rozpoczęcie jakieś czynności wprowadza nasz umysł w rodzaj psychicznego niepokoju, a gdy zostanie zakończona, nasz mózg nieświadomie oddycha z ulgą i zapomina o wszystkim. Jeżeli z różnych względów nie uda nam się zakończyć podjętego działania, pobudzony umysł suszy nam głowę, dopóki nie doprowadzimy sprawy do końca.”

Jak to się ma do twojego odkładania wszystkiego na później? Jeżeli masz ku temu skłonność, często zwlekając z zabraniem się do pracy, bo przytłacza cię rozmiar zadania, które masz wykonać. Jeśli uda ci się zmusić do popracowania „tylko przez chwilkę”, często poczujesz wewnętrzny przymus zakończenia rozpoczętego projektu. Badania dowodzą, że reguła „tylko przez chwilę” jest skutecznym sposobem na poradzenie sobie z odkładaniem na później i potrafi pomóc ludziom dokończyć nawet najbardziej pracochłonne zadania. /Widzę tutaj analogię do filozofii Kaizen, jako metody realizacji zadań małymi systematycznymi krokami/.To także doskonałe praktyczne zastosowanie wyników eksperymentu Zeigarnik – te kilka minut wstępnego zaangażowania pobudza umysł, który nie chce się uspokoić, dopóki rzecz nie zostanie skończona.1

Pomyśl o czymś, co chcesz osiągnąć. Następnie spędź klika chwil na fantazjowaniu na temat już osiągniętego celu i zapisz dwie najważniejsze korzyści, jakie ten sukces tobie przyniesie. Potem przez kilka minut zastanów się nad różnymi przeszkodami, jakie mogą stanąć na drodze, i znów zapisz dwie najważniejsze spośród nich. Po czym przychodzi pora na dwójmyślenie: najpierw należy pomyśleć o pierwszej korzyści i o tym, jak dzięki nam poprawi się nasze życie, a bezpośrednio potem – o największym problemie i o tym, jak zachowalibyśmy się, gdyby wszedł nam w paradę. Potem należy powtórzyć to z druga korzyścią i drugą ewentualna przeszkodą. Gabriele Oettingen z uniwersytetu w Pensylwanii przeprowadziła szereg eksperymentów dotyczących skuteczności dwójmyślenia.2

Jeśli chcesz ocenić ile czasu realnie potrzebujesz na wykonanie jakieś czynności, zadania lub projektu powinieneś przypomnieć sobie jak długo pracowałeś w przeszłości nad podobną czynnością, zadaniem lub projektem. Metodą, którą możesz wykorzystać jest „rozpakowanie” całego działania na składowe czynności. Jeżeli chcesz przewidzieć, ile czasu potrzebujesz na zrobienie czegoś, najpierw rozdziel proces na poszczególne etapy. Na przykład zakupy – rozpakujmy je. Zaczynamy od sporządzenia listy zakupów, zaglądamy do lodówki, pytamy domowników. Zbieramy się do wyjścia (sami lub z „towarzystwem”), pakujemy do auta, jedziemy, wchodzimy do centrum handlowego lub marketu, bierzemy wózek i uprawiamy slalom pomiędzy regałami. Kolejka przy kasie, pakowanie … o może coś zjemy? Wchodzimy do księgarni lub drogerii, bo czegoś nie było na hali. Jak myślisz trzy godziny wystarczą?

Do tego co już napisałem o sposobach zarządzania sobą w czasie niezbędne są dwa niezwykle ważne elementy: DETERMINACJA i INSPIRACJA. Musisz posiadać determinacje i inspiracje, aby działać. Jeżeli chcesz zwiększyć swoją produktywność, co jest następstwem lepszego wykorzystania czasu. Zacznij od zaraz, spisz dziennik aktywności, sprecyzuj swoje cele, nadaj im priorytet – maksymalnie 3 najważniejsze w tym samym czasie (!!!), bo się rozproszysz. Sprawdź, która metoda i aplikacja sprawdza się u Ciebie i żyj szczęśliwie.

Szczęśliwości w życiu!!!

 A.V. Zeigarnik, Bluma Zeigarnik: A Memior, „Gestalt Theeory” 2007, t. 29 (3), s. 256-258.

G. Oettingen, H. Pak iK. Schenetter, Self-Regulation Of Goal Setting: Turning Free Fantasies About the Future into Binding Goals, “Journal of Personality and Social Psychology” 2001, t. 80, s. 736-753.

G. Oettingen, Expectancy Effects on Behavior Depend on Self-Regulatory Thought, “Social Cognition” 2000, t 18, s. 101-129.

G. Oettingen I P.M. Gollwitzer, Self-Regulation of Goal Pursuit: Turning Hope Thoughts into Behavior, “ Psyhological Inquiry” 2002, t.13, s. 304-307.

Dodaj komentarz